Saturday, September 21, 2013

Perkongsian Facebook.



Aku kan, style sesetengah couple sharing facebook, is like… errr speechless. Macam kau tak tahu siapa yang up status, siapa yang reply chat kau. Kau memang tak tahu. Huuuuu.

Lepas tu, ada macam situasi ini…

“You… I nak email dan password Facebook you, boleh?”
“Nak buat apa?”
“Alah, bagi je lah kalau you sayang I.”

Macam…. Er… korang tahu..haram jadah! Kebiasaannya, gender sama jenis dengan aku yang akan buat macam ni. Kebiasaannya lah. Eh… lelaki pun ada jugak tau. Siap remove semua kawan lelaki dalam facebook si girlfriendnya. Hey… baru couple, bukan kahwin lagi kot. Huuuuu

Lepas tu… ada situasi lain. Bila dah kahwin sah-sah dah tak ada rahsia kan? Hatta hal berkaitan dengan facebook. Yang itu, aku tak kisah. Lantak lah si suami online facebook si isteri or whatsoever. Yang paling aku tak berapa setuju… is yang up status tu. Si suami atau si isteri? Haaa

Aku ada kawan lelaki kat facebook. Oh, dia ex-school mates aku. And we are at the same age. Before dia kahwin… honestly, aku jarang tengok dia up status. But now… after dia kahwin a few months ago, dia acap kali up status dan itu menghairankan aku. Dia akan post gambar wife dia, saying, ‘hanging out with my lovely wife, having dinner and etc….” dan itu menghairankan aku.

Kalau satu status, yang ada gambar wife dia, that’s OK! But every time dia up status, sah2 dia post gambar wife dia. Huuuu. Aku sebenarnya…e rrr nak cakp tak kisah, tak jugak but aku just hairan. Yang up status FB si suami adalah isterinya atau benar-benar si suaminya? Ada buku yang aku baca, maruah isteri terletak di tangan suaminya dan begitulah juga dengan maruah si suami. Huu


Entah… aku pun tak tahu sangat hal ini. Haha. Everyone has their own way. It’s just be careful. Berpada-pada is much more better.  Tak semua orang suka apa yang kita buat, bukan?


Tuan empunya blog: Aku asyik dengar cerita orang kahwin je lately. Weeee. :3




27 comments:

  1. Itu publish privacy tu .tak best haha byw Kau bila nak kahwin? Jangan lupe jemput aku ! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohon tukar soalan lain. :3

      Publish privacy tu apa?

      Delete
  2. aku pun tak tahu sangat dunia Facebook ni , tapi aku setuju la apa yang ka cakap...haha
    semua benda nak update status , tak ada privacy kot...bagi aku , tak semua perkara kita nak bagitahu kat orang...
    lately , aku selalu dengar cerita kawan lahirkan baby and ada yang pregnant tu...camna tu ? hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau bakal ada 'anak' nanti kot. Err

      Delete
    2. memang sekarang ada anak...anak mata dengan anak tekak je :P

      Delete
  3. Replies
    1. Untung lah. Aku harap bakal Encik Suami pun gitu juga. Ehhh :P

      Delete
  4. True. Aku pun xberkenan dgn tindakan mcmni..agak a little bit annoying..mcm dia seorang je bercinta..berkahwin..aku fhm..itu hak mereka..but personnally..aku rs..hubungan itu akan lebih special dgn adanya privacy yg cukup hanya dia dan aku sahaja tahu.hahahaha.

    ReplyDelete
  5. yang sampai minta password tu mmg melampau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha. Biasalah adat remaja bercinta. Ehhh

      Delete
  6. huhuhu.

    memang hak media sosial bila suami atau isteri ni berkongsi...

    tapi masing-masing kena berpada-pada.

    bergantung pada benda alah ni pun tak bagus kan...

    baru 2 minggu kawen, aku memang share semua media dengan suami supaya takde buruk sangka

    tu la mcm aku cakap, suami or isteri jangan la ambil kesempatan hak masing-masing...

    mudarat tanpa sedar nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.

      aku nak tambah la...

      ibarat kau hack facebook orang lain yang ko tulis mcm2 status bukan-bukan.

      sama lah dengan pasangan gunakan facebook kite untuk kepentingan peribadi die...

      kan?

      Delete
  7. kalau pakwe cmni, laju2 aku tinggal dia :3

    ReplyDelete
  8. Aku pulak rajin tengok video orang kahwin je sekarang. Dah rasa macam nak menikah tapi takut nak jadi wife orang. Eheh. :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow. Kemain. Advance. Harapnya coming soon dengar berita baik dari kau. :D

      Delete
    2. Tunggulah lagi sepuluh tahun akan datang. Sebab kau yang akan kahwin dulu. Hewhew. =D

      Delete
    3. Tunggu dan lihat. Tapi aku sekarang memang tak mahu kahwin. Kakakaka

      Delete
  9. kenapa aku rasa penulisan ko ni agak bbeza?
    mungkin ko dalam mood yg bbeza..atau dlm mood annoying..mungkin ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penulisan aku memang macam ni. Dari dulu lagi. Tak ada apa yang pelik. Kadang kadang berubah mengikut mood. :D

      Delete
  10. haha.. dulu ex bg email n password, just check tanpa perlu update status. fb masing2 suka hatilah. tp kwn aku bg bf dia buat status meroyan.. huh..

    ReplyDelete
  11. kalau mintak pasword bebagai ni, rasanya, mcm tak yakin dengan diri sendiri sebenarnya... bukan salah pasangan... kalau yang rajin mengupdate or menguploadkan FB pasangan, rasanya masuk kategori takut ancaman... insecure... hishhh... mintak dijauhkan fe'el macam ni....

    ReplyDelete
  12. okay, aku mmg setuju dgn entry kau yg ni, ade gak certain kat home FB aku yg begitu, entah sape ntah laki ke bininya yg update, but then aku ignore saja, hahaha..and yup, ramai betul kwn2 baya aku yg ontheway nk kawen okayyy...hahaha...

    ReplyDelete

Daun lili daun keladi
Kalau sudi, sila komen lagi.