Sunday, August 5, 2012

Kistot #5: Terkurung.



Dimo, bila aku boleh keluar? Sudah lama aku dikurung di sini. Mengapa kamu tak benarkan aku keluar melihat dunia di luar sana?” Puteri Kyra bersuara.

Dimo, anak naga merah hanya memandang sayu gadis itu. Kalau diikutkan hatinya, mahu saja dia benarkan sahaja namun disebabkan arahan ibu dan ayahnya yang memberi arahan untuk menjaga gadis itu dengan baik, dia batalkan. Puteri Kyra harus berada jauh dari orang ramai. Dari dunia luar.

Minta maaf Kyra, aku tidak boleh benarkan. Arahan ibu dan ayahmu yang mahu kau di sini. Jauh dari dunia luar.

Puteri Kyra mengeluh. Dia memandang keadaan sekeliling. Tiada apa-apa yang menarik. Hanya sepohon epal merah yang ketinggiannya menakjubkan. Sama tinggi dengan menara yang dia duduki sekarang ini. Membolehkannya memetik sahaja epal itu dari jendela.

Aku pulang dahulu. Nanti aku datang lagi,” Dimo bersuara sebelum terbang pergi. Puteri Kyra hanya mengangguk.

Dimo menoleh ke belakang. Simpatinya terhadap Puteri Kyra makin bertambah. Takkan mahu diceritakan hal yang sebenar. Kehadiran Puteri Kyra akan menyebabkan kerosakan pada  Kerajaan Vesmeth. Puteri Kyra akan bertukar menjadi sesuatu yang jahat bila kuasanya sudah mencukupi. Sebab itu dia dijauhkan dari kembar lelakinya, Putera Kyle. Hanya Putera Kyle sahaja yang mampu menghalang kuasa adiknya.



26 comments:

  1. adoi.. perlukah aku ubah nama watak dalam kisah fantasiku. kebetulan reenapple, watak utama dalam kisah fantasiku yang terbengkalai itu adalah Kayra hahaha.. hampir sama macam nama watak kau Kyra hehehe...


    * Sila sambung :D

    ReplyDelete
  2. adoi.. perlukah aku ubah nama watak dalam kisah fantasiku. kebetulan reenapple, watak utama dalam kisah fantasiku yang terbengkalai itu adalah Kayra hahaha.. hampir sama macam nama watak kau Kyra hehehe...


    * Sila sambung :D

    ReplyDelete
  3. wah ade bakat tulis bed time short stories...apa kaat awak ekmbangkan kisah nie... mana tahu dapat di bukukan..tak msutahil boleh jadi JK Rowling malaysia...=)

    ReplyDelete
  4. aku rase kau perlu smbung

    aku nk tau die kua ke x

    ReplyDelete
  5. aku rase kau perlu smbung

    aku nk tau die kua ke x

    ReplyDelete
  6. amboi... rangkap by rangkap aku terfikir.. kenapa dia kena duduk dalam tu... sampai bab last.. baru aku tahu... dia ada satu kuasa jahat...

    Kyra/Kyle... sangat3 nice nama watak... huhuhu imaginasi kau dah semakin cargas.... heeeeeeeeeeeeeeee nanti aku bagi pic fantasi lagi hi hik hik hik...

    ps: aku suka tiap kali kau buat citer fantasi... smooth aja...

    ReplyDelete
  7. amboi... rangkap by rangkap aku terfikir.. kenapa dia kena duduk dalam tu... sampai bab last.. baru aku tahu... dia ada satu kuasa jahat...

    Kyra/Kyle... sangat3 nice nama watak... huhuhu imaginasi kau dah semakin cargas.... heeeeeeeeeeeeeeee nanti aku bagi pic fantasi lagi hi hik hik hik...

    ps: aku suka tiap kali kau buat citer fantasi... smooth aja...

    ReplyDelete
  8. eh! tapi kalau puteri kyle tuh bijak, dia boleh saja gunakan pokok epal itu untuk keluar dari menara. atau sebab begitu lama terkurung menjadikan akalnya lembab.

    ReplyDelete
  9. ahhh suka2. tak sambung sampai habis ke? hee.

    ReplyDelete
  10. nONg Andy---> ahahaha. Begitukah? Nampaknya kita punya minat pada nama fantasi yg sama.. eheheh. Tak payah la. kekalkan sahaja Kayra itu.. =D

    #baik. Aku cuba bila aku ada masa lapang. Kali ini tentu cerpen.. ehehe.
    #######

    Terbang Bersamaku---> ahahaha. Aku tak pandai sangat nk karang kisah genre sebegini.. huhu. Terima kasih sudi baca.. =D

    #####

    Iffah Afeefah---> yaaa.. aku tahu itu., Aku cuba..

    ######

    Bidadari Syurga---> ehehehe. Terima kasih. sebab gambar kau aku dapat idea.. huhuhu.

    #######

    ghost writer--->huhuhu. Aku tak terfikir pula.. huhu. Kau andaikan saja yg dia menurut perintah ayah dan ibunya.. =D

    ReplyDelete
  11. nONg Andy---> ahahaha. Begitukah? Nampaknya kita punya minat pada nama fantasi yg sama.. eheheh. Tak payah la. kekalkan sahaja Kayra itu.. =D

    #baik. Aku cuba bila aku ada masa lapang. Kali ini tentu cerpen.. ehehe.
    #######

    Terbang Bersamaku---> ahahaha. Aku tak pandai sangat nk karang kisah genre sebegini.. huhu. Terima kasih sudi baca.. =D

    #####

    Iffah Afeefah---> yaaa.. aku tahu itu., Aku cuba..

    ######

    Bidadari Syurga---> ehehehe. Terima kasih. sebab gambar kau aku dapat idea.. huhuhu.

    #######

    ghost writer--->huhuhu. Aku tak terfikir pula.. huhu. Kau andaikan saja yg dia menurut perintah ayah dan ibunya.. =D

    ReplyDelete
  12. lepaskanlah.kasihan dia tau~erkk

    slmt mlm syah...

    ReplyDelete
  13. lepaskanlah.kasihan dia tau~erkk

    slmt mlm syah...

    ReplyDelete
  14. dasar 'anak gembala', taatnya melemahkan. :)

    ReplyDelete
  15. Aku takut tengok makhluk warna merah tu..

    ReplyDelete
  16. Woofer Storm---> baik. Aku lepaskan ia bila tiba masanya.

    ####

    Noraim---> huuu.. tak tahulah ada sambungan atau tidak. =D

    ######

    ghost writer---> mugkin satu hari dia akan memberontak.

    ######

    Lady Windsor----> takut? Aku rasa dia comel.. ehehe

    ReplyDelete
  17. Woofer Storm---> baik. Aku lepaskan ia bila tiba masanya.

    ####

    Noraim---> huuu.. tak tahulah ada sambungan atau tidak. =D

    ######

    ghost writer---> mugkin satu hari dia akan memberontak.

    ######

    Lady Windsor----> takut? Aku rasa dia comel.. ehehe

    ReplyDelete
  18. fairy tale... menarik kalau ada sambunganya lagi :D

    ReplyDelete
  19. kau boleh bikin sebuah novel fiksi kanak-kanak, pasti menarik. :)

    ReplyDelete
  20. Assalammualaikum ...

    Waaahh ... Ala2 cam crita zaman2 Beowolf :)

    P/S : Cantik layout baru Reen ^^

    ReplyDelete
  21. Assalammualaikum ...

    Waaahh ... Ala2 cam crita zaman2 Beowolf :)

    P/S : Cantik layout baru Reen ^^

    ReplyDelete
  22. AsruL---> ehehehe. aku cuba buat sambungannya..

    ####

    hanaahmad---> huhuhu. aku tak bnyk pengalaman untuk bikin novell.. ehehe,


    #####

    AdiaLuze--->eheheh. terima kasih sudi baca.. =D

    ReplyDelete
  23. AsruL---> ehehehe. aku cuba buat sambungannya..

    ####

    hanaahmad---> huhuhu. aku tak bnyk pengalaman untuk bikin novell.. ehehe,


    #####

    AdiaLuze--->eheheh. terima kasih sudi baca.. =D

    ReplyDelete
  24. sila sambung !!!


    seronok lak..bekhayal aku :)

    ReplyDelete
  25. sila sambung !!!


    seronok lak..bekhayal aku :)

    ReplyDelete
  26. cikZaiTul---> ahahah. Aku cuba. tapi idea kosong la.. =.=

    ReplyDelete

Daun lili daun keladi
Kalau sudi, sila komen lagi.