Monday, July 2, 2012

Sketsa dalam Bus.


kisah ini berlaku dalam bus.

Pada suatu malam, ada seorang perempuan menaiki bus untuk pulang ke kampung halaman yang dicintainya. Berbulan-bulan jauh dari kampung halaman, benar-benar buatkan dirinya ‘homesick’. Dia yang terakhir menaiki bus.

Dia mencari tempat duduknya, akhirnya dia menjumpai tempat duduknya, seat di bahagian belakang. Tapi, tapi dia menelan air liur. Penumpang di sebelahnya adalah lelaki. Ah.. mahu atau tidak duduk di kerusi itu. Akhirnya dia berjalan perlahan-lahan menuju ke tempat duduk sebelum melabuhkan punggungnya di situ. Segan pula dengan lelaki di sebelahnya.

Akhirnya bas bergerak. Dia masih mendiamkan diri. Tiada langsung sapaan mahupun senyuman diantara dia dan lelaki itu. Tatkala itu dia bermesej dengan kawannya begitu juga dengan lelaki itu. Masing-masing buat kerja masing-masing. Sehinggalah, apabila bus itu berhenti di satu tempat, lelaki itu menegurnya, “Awak nak balik mana?

Ah.. dia duduk di sebelah lelaki.
Dia menoleh ke arah lelaki itu. Memandangnya dengan perasaan hairan. Dalam hatinya tertanya-tanya benarkah lelaki di sebelahnya mengurnya. Lelaki itu bertanya lagi padanya, tentunya dengan soalan yang sama. Akhirnya dia menjawab soalan lelaki itu. Dan mereka berbual seketika. Dari situ, dia tahu lelaki itu rupanya sudah bekerja dalam bidang Chemical Engineering.  Pernah belajar di UTP. Oh, mereka juga berbual juga tentang bidang yang dia sedang belajar sekarang ini, Perakaunan. Katanya lelaki itu, dia suatu ketika dulu mendapat tawaran melanjutkan pengajian dalam bidang perakaunan ketika menyambung ijazah tapi dia menolak disebabkan bukan minatnya.

Dan bila keadaan dalam bus itu kembali gelap gelita, mereka mendiamkan diri. Tidak tahu apa lagi yang harus dibualkan. Keadaan senyap sunyi kembali diantara dia dan lelaki itu. Yang kedengaran hanyalah suara-suara gadis-gadis di sebelahnya yang asyik berbual sesama mereka. Mengutuk siapa entah, dia tidak tahu dan malas nak ambil tahu. Akhirnya dia keluarkan Mp3 nya, mendengar lagu-lagu kegemarannya sehingga tertidur.

1 jam kemudian, dia tersedar apabila bus berhenti lagi. Kali ini dia turun. Mahu ke tandas. Dari tadi lagi dia menahan rasa hendak membuang air kecil. Menyesal tidak turun pada hentian pertama tadi. Tapi dia naik kembali ke bus, terlupa untuk mengambil pursenya. Rupanya tandas berbayar 30 sen. Ceh. 30 sen itu seperti disia-sia sahaja. Tandas itu langsung tidak selesa. Ah… tak apalah asalkan dia tak membuang air kecil dalam bus.

Ia hanya berlaku dalam satu perjalanan bas sahaja.
Dia kembali ke dalam bus. Dia lihat lelaki itu sedang bermain dengan i-Pad. Mahu menyoal dan mengintai apa yang dilakukan oleh lelaki itu tapi dia diamkan sahaja. Tak mahu dikatakan menyibuk. Dia mahu lagi berbual lagi dengan lelaki di sebelahnya. Tapi tidak tahu, topik apa yang harus dibualkan. Mahu bertanya nama lelaki itu tapi dia tak mahu gadis-gadis di sebelahnya mengutuk dirinya. Ah… apa kaitan dengan gadis-gadis di sebelahnya? Entah, dia pun tak tahu. Ataupun dia risau jika nama lelaki itu adalah nama yang dia benci. Akhirnya dia mendiamkan diri sambil mengulang lagi lagu-lagu dalam Mp3 nya.

Dia sedar lelaki di sebelahnya tidur. Dia dapat dengar bunyi dengkuran di kiri dan kanannya. Ah… ada irama tambahan. Bukan setakat lagu yang dimainkan dari Mp3 nya. Dia akhirnya kembali tidur untuk seketika. Selepas itu dia tidak tidur. Bukan disebabkan bunyi dengkuran tetapi matanya tidak mengantuk oh, dan mungkin disebabkan dia memikirkan pada sesuatu. Yaa… sesuatu itu menganggu fikirannya.

Beberapa jam kemudian, dia akhirnya tiba di destinasi yang dituju. Dia bangun sebelum memandang lelaki di sebelahnya. Masih tidur lagi. Ah… mahu saja dia mengucapkan selamat tinggal ataupun meminta nombor telefonnya, namun dia batalkan sahaja. Pertemuan dia dan lelaki itu hanya setakat dalam bus sahaja. Dia kecewa sambil turun dari bus. Oh, tak apalah. Dia tak apa-apa. Dia senyum sahaja bila ingat kembali sketsa ini.

Mungkin dia lepaskan peluang itu. 

p/s---based on true story. Dia itu aku. ehehee. Terjadi masa balik hari tu. Ahahaha. Lelaki tu sedap mata memandang tahu. Huhuhu. Yaaa.. aku tahu aku gedik. Tak sedar diri betul. heh. =.=



26 comments:

  1. ahahaha.. bila cakap homesick aja aku dah agak tuan punya blog punya kisah. tokok tambah atau tidak aku blasah je baca smpai habis.. rupanya memang ya. ah.. gedik tak gedik.. aku langsung xde idea nak up apa2 kat blog huhuhuhu....

    ReplyDelete
  2. Nong Andy---> aahahahaha.. real story. Gedik kan aku.. eheheh. Uhuuu.. aku lak yg bnyak idea nk up entry.. tgok bape entry dalam masa 1 hari aku update.. huhuhu.

    Takpe.. kau perlukan weekend kot.. huhuhu

    ReplyDelete
  3. Nong Andy---> aahahahaha.. real story. Gedik kan aku.. eheheh. Uhuuu.. aku lak yg bnyak idea nk up entry.. tgok bape entry dalam masa 1 hari aku update.. huhuhu.

    Takpe.. kau perlukan weekend kot.. huhuhu

    ReplyDelete
  4. saya dah agak itu awak tau..hehe~

    ReplyDelete
  5. aku la pencinta mu itu.mari dekati aku sekali lagi,pasti aku akan menjaga mu seperti mana aku menyayangi diriku.

    haha merapu sekejap..sweetnya dia,,erkk siap buat entry bagai2.nyte

    ReplyDelete
  6. aku la pencinta mu itu.mari dekati aku sekali lagi,pasti aku akan menjaga mu seperti mana aku menyayangi diriku.

    haha merapu sekejap..sweetnya dia,,erkk siap buat entry bagai2.nyte

    ReplyDelete
  7. untunglah kau boleh gedik. gediklah sebelum kahwin. kalau dah kahwin mane leh gedik lagi, (boleh gedik ngan suami jelah). haha

    ReplyDelete
  8. aku dah agak da mesti kau lah,x baca sampai hbs dah tahu dah,hehehe,,,


    dont wori,kalau ada jodoh,kau pasti jumpa dia balik k , ^_^

    ReplyDelete
  9. aku dah agak da mesti kau lah,x baca sampai hbs dah tahu dah,hehehe,,,


    dont wori,kalau ada jodoh,kau pasti jumpa dia balik k , ^_^

    ReplyDelete
  10. Layyinur Harir---> ahahaha.. Daa tau2 ya... ini bukan cerpen.. ehehe.

    ####

    woofer storm---> huuu.. suka sangat merapu ya.. =.=

    #terima kasih.. ahahah.

    #####

    ell---> untung. Ahahhaa. Dah lama tak gedik,. kekek. Even tahu diri ni siapa.. huuuu.

    #####

    si gile dan kegilaannya.---> itulah.. melepas.. ahahah.

    #####
    miza kimbum---? oh.. tak baca sampai hbis ya.. heee...

    #ah.. tak nak la. Aku suka tgok muka dia je pun.. eheheheh.

    ReplyDelete
  11. Layyinur Harir---> ahahaha.. Daa tau2 ya... ini bukan cerpen.. ehehe.

    ####

    woofer storm---> huuu.. suka sangat merapu ya.. =.=

    #terima kasih.. ahahah.

    #####

    ell---> untung. Ahahhaa. Dah lama tak gedik,. kekek. Even tahu diri ni siapa.. huuuu.

    #####

    si gile dan kegilaannya.---> itulah.. melepas.. ahahah.

    #####
    miza kimbum---? oh.. tak baca sampai hbis ya.. heee...

    #ah.. tak nak la. Aku suka tgok muka dia je pun.. eheheheh.

    ReplyDelete
  12. ReenApple,
    ya Rabbi, kalau aku ada ditempat kau ketika itu, aku akan pastikan aku dapat contact number dia...kau tahu, aku sudah banyak kali terlepas keadaan begitu dan akhirnya aku terlepas dan terlepas..kini aku tidak mahu terlepas lagi dan aku akan lakukan apa saja supaya aku tidak kecewa lagi..cheewahhh...
    kan...

    ReplyDelete
  13. ReenApple,
    ya Rabbi, kalau aku ada ditempat kau ketika itu, aku akan pastikan aku dapat contact number dia...kau tahu, aku sudah banyak kali terlepas keadaan begitu dan akhirnya aku terlepas dan terlepas..kini aku tidak mahu terlepas lagi dan aku akan lakukan apa saja supaya aku tidak kecewa lagi..cheewahhh...
    kan...

    ReplyDelete
  14. lady windsor---ahaaa... entah, aku andaikan dia sudah berpunya.. ehehehe. Tak nak kacau yg orang punya.. Itulah, kita asyik terlepas bukan.. huu. terlepas terlepas sampai satu saat kita rasa harua lakukan sesuatu.. huu.

    #moga kau berjaya.. =)

    ReplyDelete
  15. lady windsor---ahaaa... entah, aku andaikan dia sudah berpunya.. ehehehe. Tak nak kacau yg orang punya.. Itulah, kita asyik terlepas bukan.. huu. terlepas terlepas sampai satu saat kita rasa harua lakukan sesuatu.. huu.

    #moga kau berjaya.. =)

    ReplyDelete
  16. Kau sweet tahu? Dan aku cmburu itu

    aku suke sketsa ini

    really

    hope will be continuedwakama

    ReplyDelete
  17. Kau sweet tahu? Dan aku cmburu itu

    aku suke sketsa ini

    really

    hope will be continuedwakama

    ReplyDelete
  18. Iffah AfeefaH---->ahahahaha... terima kasih cakap aku sweet. Saja nk buat kenangan d sini.. huhuhu. aku pun suka ini.. real story maa....

    #sayangnya tak de sambungan.. =(

    ReplyDelete
  19. Iffah AfeefaH---->ahahahaha... terima kasih cakap aku sweet. Saja nk buat kenangan d sini.. huhuhu. aku pun suka ini.. real story maa....

    #sayangnya tak de sambungan.. =(

    ReplyDelete
  20. aku tgk aja homesick.. aku dah tahu sapa dah yang... huhuhuhuh

    ps: patutnya kau tukar2 fb tahu...

    ReplyDelete
  21. aku tgk aja homesick.. aku dah tahu sapa dah yang... huhuhuhuh

    ps: patutnya kau tukar2 fb tahu...

    ReplyDelete
  22. Bidadari syurga---> ahahaha. Itulah, aku pun tak tahu bagaimana nk mulakan langkah pertama.. ahahaa

    ReplyDelete
  23. nak jupe dia lagik..
    naik la bas tu jugak..takpun tukar kerjaya pemandu bas, :)

    hehhehehe...gurau ek...

    ReplyDelete
  24. nak jupe dia lagik..
    naik la bas tu jugak..takpun tukar kerjaya pemandu bas, :)

    hehhehehe...gurau ek...

    ReplyDelete
  25. cik Zaitul---> ahahah. good idea... huhuhu.

    ReplyDelete

Daun lili daun keladi
Kalau sudi, sila komen lagi.