Thursday, April 5, 2012

Perigi dan Timba.


If I tell you that I love you,
can I keep you forever?
Ah.. tetiba dapat idea nak buat entry sebegini lepas baca yang Nong Andy punya.Kisah perigi cari timba. Aku rasa zaman sekarang ni ada je kot. Sekarang dah zaman millennium.

Tapi orang selalu pandang remeh tentang perigi cari timba yakni bilamasa perempuan make first action. Bila perempuan buat confession pada lelaki yang disukai. Yaa… aku tahu pandangan sinis dan perspektif masyarakat zaman sekarang. Sah-sah akan ada yang cakap, perempuan tu tak tahu malu. Perempuan tu perasan lebih. Perempuan itu terhegeh-hegeh. And bla bla bla so on. Semuanya komen negative bila melibatkan situasi perigi cari timba.Sadis bukan.

love is the most complicated thing.
Kawan aku selalu kata, bila seseorang perempuan itu suka pada seseorang lelaki,it’s better dipendamkan dari diluahkan. Yaa… aku bersetuju. Sebab kalau perempuan tu just bertepuk sebelah tangan only, and then ia akan menjadikan itu sebagai perkara yang memalukan dalam hidup perempuan itu. and then kawan aku suruh je tunggu lelaki itu ambil tindakan, if lelaki tu ada perasaan yang sama dengan perempuan itu. Yaaa… perempuan harus menjaga maruah mereka sebagai seorang perempuan bukan? Harus juga punya ego.

And then, cakap tentang ego. Aku tak tahu nak kata apa. Mungkinlah korang akan thought perempuan should take first action since lelaki memang dikenali sebagai sifat ego. But then I think, it’s better ikut pandangan kawan aku. If, lelaki itu benar-benar punya perasaan yang sama terhadap perempuan itu, dia akan ambil tindakan. Yaa… lelaki sudah tentunya akan rasa tercabar bilamasa perempuan yang dia suka selalu berdampingan dengan lelaki lain even dia tahu perempuan itu single dan mudah mesra dengan mana-mana yang dirasakan perempuan itu selesa. Ego lelaki juga ada limits dia bukan?


Yahhh.. aku tahu ia menyakitkan.
And then bagi aku, perasaan seseorang perempuan terhadap seseorang lelaki itu akan hilang bilamasa perempuan itu buat confession pada lelaki itu. Yaaa… aku membuat andaian sebegitu.

So kalau perasaan itu menyakitkan kamu, melukakan kamu, dan kamu mahu hilangkan perasaan itu, aku rasa biarkan sahaja. Perasaan itu akan hilang dengan sendirinya. Sekiranya memang ditakdirkan lelaki itu bukan untuk kamu. Aku tak galakkan kamu buat confession sebab satu hari nanti kamu akan menyesal. Yeah… most of the girl who already did that, will think about it over again and again. And then they will blaming themselves. Keep saying they are making the most stupid things in their life.  Yahhh.. perempuan, normallah akan selalu fikirkan benda–benda yang buat dia terluka.

She will always keep thinking about it
Tak adalah sangat actually. Aku rasa like it’s the coolest thing ever! But then, ada balasannya. Maybe kena reject. Or dipermainkan. Lebih-lebih lagi if lelaki yang disukai itu sudah punya kekasih. Maybe lelaki itu terima but if lelaki tu permainkan perasaan korang, jangan melenting. Sebab korang yang ambil risiko tu. So it’s better you keep those feeling and biarkan ia pergi dengan sendirinya. Sebabnya cuba korang letakkan diri korang di situasi awek lelaki itu, Awek itu mungkin tak mahu ada yang merampas pakwenya. Yeah… sakit bukan?

So girls, think deeply before you wanna make confession to a guy that you’ve fall in love with. Biarkan sahaja masa yang menentukannya.

think deeply

p/s- aku nak pendamkan sahaja sehingga ia berlalu pergi.

9 comments:

  1. well said!!

    ada yg aku angguk setuju. ada juga yg geleng-geleng. tapi ok lah. itu pendapat kamu. Itu pandangan kamu. tiap orang kan ada pandangan memasing :)

    Aku x boleh cakap lebih2 sebab aku x pernah berada di kasut kamu hehe.. Aku rasa kalau 'tersuka' dgn bf org. baik cuba buang jauh2lah rasa tu. kalau benar dia utk kamu.. mana tahu. 5-6 thn akan dtg dia dah putus dgn GF dia n masa tu kamu sama2 single. hehe.. ni dah boleh buat kispen ni(pulak dah!) hehe.. ada ramai lelaki dlm dunia ni. dlm ramai2 tu mesti ada satu utk kamu :) ~ aku percaya ayat tu dari dulu smpai aku dah kawin hik..hik..hik.. mengada!!

    ReplyDelete
  2. well said!!

    ada yg aku angguk setuju. ada juga yg geleng-geleng. tapi ok lah. itu pendapat kamu. Itu pandangan kamu. tiap orang kan ada pandangan memasing :)

    Aku x boleh cakap lebih2 sebab aku x pernah berada di kasut kamu hehe.. Aku rasa kalau 'tersuka' dgn bf org. baik cuba buang jauh2lah rasa tu. kalau benar dia utk kamu.. mana tahu. 5-6 thn akan dtg dia dah putus dgn GF dia n masa tu kamu sama2 single. hehe.. ni dah boleh buat kispen ni(pulak dah!) hehe.. ada ramai lelaki dlm dunia ni. dlm ramai2 tu mesti ada satu utk kamu :) ~ aku percaya ayat tu dari dulu smpai aku dah kawin hik..hik..hik.. mengada!!

    ReplyDelete
  3. aku dapat sesuatu dari sini. sekarang, aku rasa lebih baik pendamkan saja, jika benar dia suka barangkali dia sudah meluahkan dahulu bukan? :)

    ReplyDelete
  4. dalam hal2 yang macam ni seeloknya biralah lelaki yang make the 1st move..
    tapi, kalau perempuan tu ada courage, er, terpulannglah..
    hoho..

    ReplyDelete
  5. dalam hal2 yang macam ni seeloknya biralah lelaki yang make the 1st move..
    tapi, kalau perempuan tu ada courage, er, terpulannglah..
    hoho..

    ReplyDelete
  6. oh.. baru beberapa hati terjdi insidensi perempuan cata cinta pd si lelaki... then lelaki tu beri alasan *kewangan dia belum bersedia dan dia bertuah kenal wanita dan kagum sehebat perempuan tu cuma bukan atas dasar cinta*

    ps: hurmmmmmmmm payah soal hati ini kan...

    ReplyDelete
  7. oh.. baru beberapa hati terjdi insidensi perempuan cata cinta pd si lelaki... then lelaki tu beri alasan *kewangan dia belum bersedia dan dia bertuah kenal wanita dan kagum sehebat perempuan tu cuma bukan atas dasar cinta*

    ps: hurmmmmmmmm payah soal hati ini kan...

    ReplyDelete
  8. Nong Andy--->quit interesting.. heheheh. Betul juga.. boleh juga buat kispen .. hehehe. aku tunggu kamubuat kispen sebegityu.hehehe.

    wahhh.. aku pun nk pinjam ayat kamu tu juga la.. =)

    *****
    hanaahmad---> yaa.. betul. Jika dia juga turut suka sudah tentu dia akan luahkan dahulu.. =)

    ******
    teenager housemaid---> betul.. biar lelaki yang take first move dahulu.. =)

    *****
    bidadari syurga---> hurmm.. memang betull... payah bila ia melibatkan soal hati ni.. Aku faham... =)

    ReplyDelete
  9. Nong Andy--->quit interesting.. heheheh. Betul juga.. boleh juga buat kispen .. hehehe. aku tunggu kamubuat kispen sebegityu.hehehe.

    wahhh.. aku pun nk pinjam ayat kamu tu juga la.. =)

    *****
    hanaahmad---> yaa.. betul. Jika dia juga turut suka sudah tentu dia akan luahkan dahulu.. =)

    ******
    teenager housemaid---> betul.. biar lelaki yang take first move dahulu.. =)

    *****
    bidadari syurga---> hurmm.. memang betull... payah bila ia melibatkan soal hati ni.. Aku faham... =)

    ReplyDelete

Daun lili daun keladi
Kalau sudi, sila komen lagi.